Snipan är en klassisk skandinavisk allmogebåt som traditionellt är tillverkad av trä. Det främsta kännetecknet är att den är rundgattad eller spetsgattad, d.v.s. avsmalnande även i aktern. Träsnipor är vanligtvis klinkbyggda, vilket är en typ av konstruktion som kan spåras långt tillbaka i tiden inom skandinavisk båtbyggarkonst.
De största förändringarna under de senaste tusen åren är att drakhuvudet i förstäven prioriterats bort och att det i många fall tillkommit en dieselmotor. Båtarna har också blivit mindre och används sällan för att invadera Frankrike.
Båten med rötter i vikingatiden
Förkärleken till båtlivet är ingen nymodighet bland nordborna, även om båtarnas användningsområden förändrats mycket genom åren. Omfattande arkeologiska fynd och samtida källor som bildstenar har beskrivit utförligt hur vikingatidens skepp såg ut. Med andra ord vet vi vet att klinkbyggda, öppna träbåtar med snarlik för och akter har byggs i Skandinavien i en bra bit över 1000 år, kanske redan på 600- eller 700-talet.
Snipor tillverkas fortfarande i stora drag på samma sätt som vikingarnas långskepp. Klink är fortfarande normen, vilket innebär att bordläggningsplankorna läggs om lott – den nedre delen av varje planka ligger ovanpå nästföljande planka nedanför.
Nya tider, nya användningsområden
Medan vikingaskeppen gick för segel – och dessutom hade utmärkta seglingsegenskaper med den tidens mått mätt – är det däremot ganska ovanligt med riggade snipor numera, även om det finns några undantag som Gotlandssnipan.
Senare snipor har istället varit mindre fiskebåtar med åror, och i modern tid även med dieselmotorer. Äldre träsnipor är populära bland många träbåtentusiaster och det finns många exempel på båtar från mitten av 1900-talet som fortfarande är i skick som nya.
Moderna snipor
Du behöver däremot inte vara eldsjäl för att ha nytta och glädje av en snipa. Det tillverkas visserligen fortfarande en hel del nya träsnipor av klassiskt snitt, men det finns också ett brett utbud av snipor i plast. Då är det självklart inte fråga om några allmogebåtar längre, men det gör snipan betydligt mer lättillgänglig för en bredare målgrupp, med tanke på att träbåtar kräver en hel del underhåll.
Nytillverkade plastsnipor med motor kan vara utmärkta utflyktsbåtar eller till och med familjebåtar. I de flesta fall behöver man ta god tid på sig på utflykten med snipan, eftersom marchfarten brukar vara beskedliga 5-7 knop. Å andra sidan är bränsleförbrukningen minst lika sparsam med en liten dieselmotor.
Det finns också större kabinbåtar i snipformat som fungerar utmärkt som sommarstugor till sjöss, men då har vi kommit ännu längre bort från ursprungsdefinitionen av snipan som en öppen, klinkbyggd allmogebåt.
Sloeps
På senare år har snipan återkommit i en ännu nyare tolkning, som förmodligen inte tilltalar traditionalister, men som får allt mer uppmärksamhet. Stora, halvplanande och snabbgående snipor med Holländskt ursprung har väckt stort intresse på hemmaplan.
Tillverkare som Van Wijk och Aquatec Group bygger idag exklusiva snipor, eller sloeps som de heter på originalspråket, på mellan fem och åtta meter. I det här fallet går det även att ta sig fram i betydligt högre hastigheter på upp till 17 knop om man väljer en lite större motor. Utseendet är i många fall klassiskt, men interiören är toppmodern. Nackdelen är att priserna vanligen ligger på hundratusentals kronor.