På begagnatmarknaden går det tretton "sportbåtar" på dussinet. Priserna är ofta iögonfallande låga jämfört med andra båtkategorier, men i de flesta fall handlar det om äldre båtar med lika gamla motorer. Det gör sportbåtköpet riskfyllt i flera bemärkelser.

När man pratar om "sportbåtar" syftar man oftast på äldre småbåtar med överbyggda skrov, ratt, en liten vindruta och en eller ett par sittplatser. I stora drag ser de ut och fungerar som en sportbil på sjön och är precis lika opraktiska. Sist men inte minst brukar sportbåtarna också vara försedda med en utombordsmotor som ser kraftigt överdimensionerad ut i förhållande till resten av båten.

Norska Selco är ett vanligt märke på sportbåtar från 60-talet och framåt. Även svenska Örnvik och Ryds tillverkade sportbåtar under samma tidsperiod. Det finns också äldre modeller i trä av klassiskt snitt – ofta inspirerade av den ursprungliga sportbåten från amerikanska Chris Craft.

Dock tillverkas det inte längre särskilt många sportbåtar enligt ovanstående definition, bortsett från båtar som är renodlade för båtracing. Den främsta anledningen är antagligen att konceptet, som är tydligt inspirerat av sportbilar, inte är det minsta praktiskt. Gamla sportbåtar har ofta använts i tävlingssammanhang, så det är av naturliga skäl ingen som skänkt en tanke åt vare sig lastutrymme, bränsleekonomi, komfort eller passagerarkapacitet.

Många sportbåtar har bara plats för en eller två personer inklusive föraren. Det är därför ingen båt för familjen och inget praktiskt transportmedel. Den är heller inte nödvändigtvis så billig som prislappen antyder.

Viktigt att tänka på innan du köper en sportbåt

Sportbåtar är med få undantag renodlade leksaker. Det behöver naturligtvis inte betyda att man till varje pris bör undvika båttypen – det är ett billigt och roligt sätt att komma igång med båtlivet. Men det finns många skäl att vara försiktig och det är inte bara på grund av farten.

Med tanke på sportbåtarnas höga genomsnittsålder är det viktigt att rikta uppmärksamheten mot motorn och se till att få besikta och provköra den innan ett eventuellt köp. Många sportbåtar tillverkades under 70- och 80-talet (ibland tidigare) och i många fall är motorn lika gammal. Även om den fortfarande startar och går att använda är den knappast underhållsfri.

En båt kan hållas i utmärkt skick i flera decennier, men detsamma kan sällan sägas om utombordsmotorer. Att byta ut en 150 hk utombordsmotor mot en helt ny för mellan 150 000 och 200 000 kr låter sig inte göras om den kompletta båten kostade en tiondel av det priset.

Självklart kan man ha tur med och hitta en välvårdad sportbåt med en motor som håller i många år, men det är svårt att se den som en långsiktig investering. Att utbudet är så stort beror allra mest på att efterfrågan på den här typen av båt är mycket begränsad, av goda skäl.

Entusiastbåtsförsäkring

Beroende på båt kan du teckna en vanlig båtförsäkring eller Entusiastbåtsförsäkring för din sportbåt. Läs mer om vår Entusiastbåtsförsäkring!

Båtförsäkring

En båtförsäkring som ger ett heltäckande skydd för din båt!

Räkna här