Nybörjare i klassikervärlden? Lugn. här får du lite Rookie-tips från oss. Vi ska ta hand om dig på bästa sätt och börjar bums med att bjuda på några av våra stalltips så att du direkt ska känna dig hemma.
Han lät precis som Gösta Ekman när han ringde.
– Vilken är bäst?
Han visste i stort sett inget om äldre båtar. Hade bara råkat hamna på ett veteranbåtsmöte i somras och gillat det han såg. Om Ockelbo, Forslund och Pettersson visste han inget. Bordbyte, gelcoat och fernissa hade ingen innebörd i hans vokabulärförråd. Vad han dock visste var att hans inre ville bli en del av detta. Han ville bli en klassisk-båt-ägare och behövde hjälp.
Känner du igen dig? Kul. Du står på tröskeln till en ny värld av möjligheter. Det roligaste för dig är att kapitlet om klassiska båtar i din livs bok, fortfarande är oskrivet. Att du är som en vilsekommen ökenvandrare – suger i dig allt som kommer i din värld i jakten på kunskap och en fastare stig att vandra på. Vi tar det steg för steg – lektion för lektion – frågeställning för frågeställning. Vi börjar med ett diagnostiskt prov för att kolla läget. Svaren kommer direkt, så du behöver inte tjuvkika på sista sidan.
Vilken är den bästa entusiastbåten?
Det finns ingen ”bästa båt” för dig. Tyvärr. Om du tycker att det finns många bilmodeller på Blocket att välja mellan, så är det bara en skärva av det modellutbud som finns i båtvärlden. Lägg sedan till alla båtar som ägare under åren fixat till själva, så slutar det i en oändlig mängd farkoster.
Vi kan därför inte ge dig några köpråd direkt att springa och titta på. Vad vi däremot kan be dig om är att fundera på vem du är? Hur fungerar ditt vardagsliv? Hur händig är du? Vad har du för möjligheter till förvaring? Hur många timmar kan du lägga på båten i veckan? Var ärlig mot dig själv. Ta av dig de rosa glasögonen och se din sambo i vitögat när du svarar. För lurar du dig själv här så lurar du dig själv på bra förutsättningar för projektet.
Ska du välja en båt i trä eller plast?
Har du svarat ärligt på fråga ett? Gett svar som du kan stå för? Bra! Då kan vi plocka fram drömmarna igen. För det är ändå drömmarna som är bensinen på vägen in i din blivande hobby. Vad ser du dig själv som? Skeppare på en snipa i sex knop? Eller som förare av en plastsportis från sent 1960-talet? Är det farten du fångas av? Eller är det kanske nostalgin? Av möjligheten att kunna förverkliga den båt du inte fick/hade råd att köpa som barn? Detta – dina drömmar och tankar – är det som bestämmer hur din båt ska se ut. Inte vad jag eller någon annan förståsigpåare säger. Det är du som måste tala om förutsättningarna – sedan kan jag lägga till eller dra ifrån.
Är det en udda eller vanlig båt du söker?
Vad är det för ägande du söker? Är du ensamvargen som gärna jagar själv? Eller söker du ett sammanhang med polare med likadana båtar? Den enkla vägen in i hobbyn är ju att köpa en båt där allt finns serverat. Där märkesklubbar finns, fyllda av kunskap om ett visst märke eller en viss båttyp. Där den saknade lanternan bara är ett samtal bort. Där det finns tidningar och forum som inte ägnar sig åt något annat är just den båten.
Men den båten kanske inte är den roligaste. Kanske inte är den båten som väcker mest uppmärksamhet. Kanske du vill vara den som sticker ut i hamnen? Den som har en båt som drar blickarna till sig? Då är det åt ett annat håll du ska vända blickarna. Då kanske din första klassiker ska vara något som ger dig en egen profil och en egen fil in i hamnarna. Du mister då seriebåtens klubbfördelar men vinner en egen produkt som bara du kommer att ha. Och du kommer garanterat att bryta ny mark i den klassiska båtvärlden.
Hjälp med entusiastbåt?
Är det omöjligt för dig att hitta folk som kan hjälpa till när du behöver hjälp?
Räcker inte de glada tillropen till från familjen och från de eventuella klubbmedlemmar du valt att ty dig till, så finns alltid kunskap att köpa. Det finns, både här och där, människor som vet hur gammalt ska hanteras. Vilka material som är de rätta och vilka metoder som ska användas. Det finns idag också specialister på allt smått och gott som kan behövas. Dessutom går det att få en totalservice på båten eller bara hjälp med det lilla. Kort sagt – allt är möjligt.
Vad är en klassisk båt?
Bra fråga. Vad krävs egentligen för att en båt ska kallas klassisk. Kort sagt – är den äldre än 30 år så är den klassisk. Oavsett material, byggare, typ och modell. En Bayliner från 1978 är alltså en klassiker? Japp, liksom Ryds Camping, Maxi 77 och Maxim. De flesta av de båtar du minns från uppväxten har idag fallit för åldersstrecket och kvalar in i gänget. Det intressanta i sammanhanget är att många av nyklassikerna kan vara mycket svårare att hitta fina originalexemplar av än gamlingar i trä.
Vågar jag köpa ett objekt som första båt?
Nej. Absolut inte. Är du inte född med en hyvel i högerhanden måste båten gå att köra och åka med första sommaren. De största misstagen gör de som glada i hågen hittar ett ”drömprojekt” på Blocket, betalar och hämtar hem och börjar riva. Visst är det märkligt – det är alltid enkelt och kul med projekt så länge du river. Måste vara upptäckarandan som drar. När du väl rivit färdigt finns liksom inget mer att upptäcka. Och då börjar uppförsbacken. Den branta!
Du måste därför först ladda dig med energi. Bästa sättet är självklart att själv åka med grejorna och känna på dom i sitt rätta element. Kolla – är det rätt båt jag köpt? Vill jag ge mig i kast med arbetet jag kanske har framför mig? Om det blinkar ett stort JA i neon – då kan du börja planera för arbeten. Men se till att inte ta mer än vad du kan fixa till på en vinter. För snart är det sjösättning igen.