Värst av allt är mörker, dålig sikt och hårt väder, men inte ens under lugna förhållanden är det en enkel manöver. För det första gäller det att inte förlora någon tid när olyckan inträffar, varje sekund betyder att man avlägsnar sig mer och mer. För det andra är de flesta båtar så höga att det blir mycket tungt att lyfta någon ombord. För det tredje kan personen ha skadat sig så att hon eller han inte kan hjälpa till.
Bäst är att inte trilla i sjön alls
Självklart. Det betyder att man rutinmässigt ska använda sele ombord på segelbåten. Men det betyder också att man ser sig för och varskor innan man lägger om rodret eller gör någon annan plötslig manöver.
Vikten av att alla bär flytväst kan inte nog betonas.
Statistiken visar att det mest är motorbåtar som är inblandade i man-överbord-olyckor. Detta kopplas främst till höga hastigheter och dåliga sjökunskaper. Många olyckor kan undvikas med rätt utrustning, rätt uppträdande och rätt kunskaper. Skaffa det innan du ger dig ut på sjön!
Tänk på att redan i 10-gradigt vatten är man kraftigt nedkyld redan efter 5 minuter. Tyvärr är det inte många månader som vattentemperaturen i våra vatten når nämnvärt över tio grader.
För den nödställde att tänka på
- Försök få tag i den flythjälp som kastas till dig från båten
- Rör dig så lite som möjligt för att spara på krafterna och inte slösa med värmen
- Om du har flytväst på, använd dess flytkraft
- Har du en jacka på dig, försök då stänga igen plagget
- Försök ta det lugnt och andas så normalt som möjligt
För skepparen och de ombordvarande att tänka på
- Kasta så fort som möjligt ut en frälsarkrans eller annan flythjälp till den nödställde
- Avdela en utkik som hela tiden fixerar den nödställde med blicken. Det är ofta svårt att lokalisera den man ska rädda
- På segelbåt med motor, starta motorn och ta ned seglen snabbast möjligt
- Larma Räddningstjänsten. Lämna en så korrekt position som möjligt
- Informera om vad som hänt. Ange hur många som befinner sig i vattnet. Beskriv båten
- Sträva efter att göra en manöver som så snabbt som möjligt för båten tillbaka till platsen
- Var noga med att undvika påsegling
- Förbered ombordtagande
- Om möjligt, stoppa motorn vid ombordtagandet
Vid räddning
Med vattendränkta kläder väger en vuxen människa vanligen 70-100 kilo. Om personen orkar hjälpa till inriktar man sig på att underlätta genom att fälla ut badstegen, om sådan finns, lägga ut en grov tamp med knopar på eller att hjälpa personen att klättra upp via drevet eller utombordsmotorn.
Om den nödställde inte orkar medverka kan det bli nödvändigt att annan besättningsman går i sjön för att lägga en tamp runt kroppen på den som ska räddas.
På en segelbåt kan man ta lyfthjälp genom att slå loss fallet och använda det att lyfta med.
När en nedkyld person tas upp ur vattnet bör det ske horisontellt. Lyft om möjligt inte rätt upp, då riskerar man att hjärtat slår frivolter.
Väl ombord, ta av de våta kläderna och svep in personen i filtar.
Lägg den räddade i lä, men tillför ingen värme. Bäst är att kroppen själv sakta återställer temperaturen i sin egen takt. Då utsätts kroppen inte för så stora påfrestningar.
Kom ihåg!
Om ni själva lyckas bärga den som fallit i, glöm inte att omedelbart meddela Räddningstjänsten och avlysa vidare insats.